Český svaz včelařů, z.s.
Základní organizace Dohalice

Český svaz včelařů, z.s. - Základní organizace Dohalice

dekorace dekorace dekorace
  • Na světě jsou dvě největší záhady života, člověk a včely. Starší jsou včely.

    Na světě jsou dvě největší záhady života, člověk a včely. Starší jsou včely.

  • Všechny knihy zežloutnou, ale kniha přírody má každý rok nové a nádherné vydání.

    Všechny knihy zežloutnou, ale kniha přírody má každý rok nové a nádherné vydání.

  • Rojení včelstev lze úplně eliminovat, budou-li se chovat místo včel kuřata.

    Rojení včelstev lze úplně eliminovat, budou-li se chovat místo včel kuřata.

  • Tendence dýmáků zhasnout se zvětšuje s agresivitou včel.

    Tendence dýmáků zhasnout se zvětšuje s agresivitou včel.

  • Matku nejsnáze najdeme, když ji nepotřebujeme nalézt.

    Matku nejsnáze najdeme, když ji nepotřebujeme nalézt.

  • Dohalicko

    Dohalicko

  • Když se nakonec naučíte včelám rozumět, vaše včely se změní.

    Když se nakonec naučíte včelám rozumět, vaše včely se změní.

AKTUALITY

Zpřístupnění údajů Ústřední evidence včel registrovaným včelařům

Zpřístupnění údajů Ústřední evidence včel registrovaným včelařům     Dotazů typu náhrady písemných nebo e-mailových hlášení počtu včelstev a umístění stanovišť přímým vstupem do databáze evidence hospodářských zvířat přibývá. Pro ty včelaře, kteří mají zájem o to, aby mohli sami měnit tyto své údaje elektronicky, máme dobrou zprávu, kterou zveřejnila Českomoravská společnost chovatelů, a.s. na svých webových stránkách.

     V aplikaci IZR na Portálu farmáře mají chovatelé včel (disponující přihlašovacím jménem a heslem) zpřístupněné údaje z ústřední evidence. Současně je nově umožněno prostřednictvím Portálu farmáře zasílat hlášení počtu včelstev a umístění stanovišť elektronickou formou. Včelaři též mohou tímto způsobem aktualizovat své kontaktní údaje. Chovatelé včel dále mohou využívat funkcionalitu delegování práv ke svým údajům na jimi zvolenou osobu mající přístup do Portálu farmáře, stejně jako ostatní chovatelé.Chovatelé včel, kteří mají zájem o přístup ke svým údajům prostřednictvím IZR na Portálu farmáře a nemají dosud vytvořený účet pro přístup na Portál farmáře se musejí zaregistrovat prostřednictvím odkazu uvedného pod tímto článkem nebo postupem uvedeným na úvodní stránce Portálu farmářeJe to jeden z postupných kroků, které ministerstvo provádí v souvislosti s novelou rostlinolékařského zákona. Směřuje ke zrychlení komunikace mezi zemědělci (a ostatními uživateli pesticidů) na straně jedné a včelaři na straně druhé.

Žádost o přístup na portál eAGRI a do Portálu farmáře SZIF naleznete ZDE.


Obrana včel proti sršním

Obrana včel proti sršním     Několik sršní dokáže zlikvidovat celé včelstvo. Pokud se jim však podaří sršní průzkumnici nalákat do pasti, kde jí následně doslova upečou, mají vyhráno. Japonské včely toto oproti našim evropským dokážou. Video se můžete podívat ZDE.

 


NAŘÍZENÍ VLÁDY č.197/2015 Sb., o stanovení podmínek poskytnutí dotace

     S účinností od 1.8.2016 je aktualizováno NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 197/2005 Sb., o stanovení podmínek poskytnutí dotace na provádění opatření ke zlepšení obecných podmínek pro produkci včelařských produktů a jejich uvádění na trh - jedná se o tzv. Evropskou dotaci pro včelaře. Celé znění naleznete v příloze tohoto článku.

Přílohy k článku
Jméno souboru Popis Velikost
narizvlady197-2005u-od-1-8-2016-vd-1-.pdf 595.7 Kb

Jaké byly oslavy 85. výročí založení spolku Dohalických včelařů

     Oslava každého výročí je vždy důležitá nejen pro oslavence, ale i jeho okolí. Nejinak tomu bylo i v případě oslav našeho včelařského spolku. A právě v sobotu 20. srpna 2016 zorganizoval náš spolek v Dohalicích oslavu výročí 85 let od svého založení. Přípravy byly náročné, ale díky nápadům a pečlivé práci členů spolku se vše vydařilo.

     Akce probíhala na fotbalovém hřišti místního Sokola Dohalice ve spolupráci s dalšími spolky a především s mnoha ochotnými obyvateli Dohalic a blízkého okolí. V úvodu přivítal všechny účastníky nejen předseda včelařského spolku Radek Bauer, ale také starostka pí. Mgr. Máša Enderlová. Pak již byl prostor na prohlídku především včelařského stánku, kde si zájemci mohli prohlédnout i živé včelky v pozorovacím úlu, ale také mnoho důležitých včelařských pomůcek a nástrojů od historických až po... více se dočtete ZDE.


Automatické odebírání novinek

Automatické odebírání novinek

     Nejen pravidelným návštěvníkům našich stránek je v provozu jistě příjemné vylepšení - Automatické zasílání novinek. Podmínkou je úspěšné jednoduché zaregistrování. Po aktivaci ze strany administrátora (nejpozději do 24 hod.) si již přihlášením na stránkách budete moci sami vybrat, z kterých rubrik chcete dostávat upozornění na nový článek, zajímavost, foto, video apod. Každá novinka tedy přijde na Vámi zadanou mailovou adresu ve správný čas. Doufáme, že Vám tímto ještě více zpříjemníme sledovaní činnosti našeho spolku, včelařského kroužku a vůbec světa včel. Registraci můžete jednoduše provést ZDE.

     Současně je v provozu sekce "Pro členy spolku", kde jsou vyvěšovány důležité interní informace pro řádné členy našeho spolku (zápisy ze schůzí, nařízení SVS, výsledky rozborů měli a další). I zde je ale nutná jednoduchá registrace. Registraci můžete provést na stejném webovém formuláři ZDE.

 


Vláda projedná zvýšení dotací pro včelaře. Měli by být vyšší.

Vláda projedná zvýšení dotací pro včelaře. Měli by výt vyšší.     Včelaři dostanou v následujících třech letech 232 milionů korun dotací. V uplynulých třech letech mohli získat 195 milionů, rozpočet včelařského programu tak vzroste zhruba o pětinu. Polovina peněz bude z českých zdrojů, zbytek z evropských peněz, předpokládá ministerstvo zemědělství. O vládním nařízení, kterým se upřesňují některé možnosti čerpání dotace, bude ve středu jednat vláda.
     Zdroj: http://www.lidovky.cz/vlada-projedna-dotace-pro-vcelare-mely-by-byt-vyssi-fxd-/zpravy-domov.aspx?c=A160717_114025_ln_domov_mct

     Včelaři dostanou v následujících třech letech 232 milionů korun na dotacích. To je přibližně o pětinu více než doposud. Ministerstvo chce přitáhnout mladé lidi ke včelaření.
Velcí včelaři ale navýšení peněz nevidí rádi - trh je podle nich už příliš ovlivněný dotacemi a další napumpované peníze jen situaci zhorší. Více se dozvíte ZDE


Setkání rodáků a přátel obce Hněvčeves

Setkání rodáků a přátel obce Hněvčeves     Tuto sobotu 25. června 2016 měl náš spolek tu čest účastnit se významných oslav obce Hněvčeves "Setkání rodáků a přátel obce Hněvčeves". Bohatého programu plného hudby, různých vystoupení a atrakcí pro děti i dospělé, se zůčastnili i někteří členové našeho spolku (př. Hladík, př. Dubský a př. Bauer). Stánek našeho spolku byl přímo v centru dění akce, a tak jsme mohli návštěvníkům a zájemcům o včelařství průběžně odpovídat na veškeré jejich i někdy velmi zvídavé dotazy.

     K vidění byl zejména prosklený úl s živými včelami (ten zajímal opravdu každého), elektrický zvratný medomet, pomůcky pro práci ve včelách včetně ukázky rámků stavebních či s natavenými mezistěnami, kompletní nástavkový úl s výukovými fotoplásty, výukové panely a samozřejmě pro zájemce byl i nachystán k zakoupení letošní med v různých baleních. Počasí bylo nádherné a díky větru bylo vedro i dobře snesitelné. Pár fotek z akce můžete shlédnout ZDE.


Požární ochrana na včelnici

Požární ochrana na včelnici     Celý rok se včelař o svá včelstva stará, opečovává je, lečí na různé nemoci a nákazy. A pak stačí chvilka nepozornosti, případně nedbalosti a všechna práce shoří…. Neštěstí.

     Jak tomuto neštěstí předcházet? Určitě je potřeba znát pár základních informací o nebezpečí vzniku požáru.

     Hoření je chemickookysličovací reakce, při které vzniká teplo, kouř, světlo a dochází k úbytku materiálu. Aby mohlo hoření probíhat, musí být splněny tři základní podmínky... více ZDE.


Info z kroužku 17. června 2016

Info z kroužku 17. června 2016     Dnešní kroužek byl tak trochu slavnostní. Byl totiž v letošním školním roce před prázdninami poslední. Ti co na předešlém kroužku chyběli, napsali napsali test také a opět všechny testy dopadly téměř na jedničku. Skvělá práce! Nadešel tedy ten... více ZDE.


Info z kroužku 10. června 2016

Info z kroužku 10. června 2016     Na dnešním kroužku jsme si hned na začátku napsali velký závěrečný test z toho nejdůležitějšího, co jsme se o včelkách za celý půl rok naučili. Všichni se moc snažili a pracovali převážně samostatně. Pak jsme si testy společně opravili a ... více ZDE.


Význam a způsob značení včelích matek

Význam a způsob značení včelích matek     Včelí matka je pro každé včelstvo nepostradatelná. Aby i včelař věděl, jakou matku ve kterém včelstvu má, mohl sledovat a hodnotit vlastnosti jejích potomků a využít vhodný plemenný materiál, je důležité si matky označit. Další důvody proč je značit a jak se to dělá, se dočtete ZDE.   


Beseda v Pivovaru Lindr Mžany "Včela a my"

Beseda v Pivovaru Lindr Mžany "Včela a my"     Dnešní beseda v Pivovaru Lindr Mžany na téma "Včela a my" se velmi vydařila. Beseda trvala přes tři hodiny a kromě zajímavých přednášek bylo k vidění nemálo zajímavých rekvizit včetně živých včel v proskleném úlu a živých včel v podobě sebraného roje uzavřených ve skleněném zvonu. Několik fotek z vydařeného večera můžete shlédnout ZDE.


Mapové výstupy ohnisek nebezpečných nákaz a ochranných pásem

Mapové výstupy ohnisek nebezpečných nákaz a ochranných pásem     Pod níže uvedenými odkazy naleznete aktuální informace Státní veterinární správy o ohniscích nebezpečných nákaz a vyhlášených ochranných pásmech. 


 

Mor včelího plodu:

http://eagri.cz/public/app/svs_pub/mapy_nak/?vybernakazu=VAR&obec=M%C5%BEany#mapa=MVP&datum=11.05.2016

Varroáza (po výběru obce se zobrazí počet stanovišť, počet včelstev v katastru obce a SVS nařízené ošetření včelstev pro rok 2016):

http://eagri.cz/public/app/svs_pub/mapy_nak/?vybernakazu=VAR&obec=M%C5%BEany#mapa=VAR


12. ČINNOST VČELAŘE NA JAŘE

12. ČINNOST VČELAŘE NA JAŘE     Další díl ze "Seriálu o včelách pro včelaříky"...

     Od časného jara začíná pro včelaře období intenzivní práce snad ve všech směrem. V některých věcech se budeme asi i trochu opakovat z článku předchozího, ale to jistě nevadí, protože opakování je matka moudrosti, jak všichni jistě víme.

     Prvním důležitým a dlouho očekávaným krokem je kontrola včelstev po dlouhé zimě. Je třeba zkontrolovat zejména množství zásob. V období dubna totiž nastává období, kdy se začíná líhnout větší množství nových jarních včel a staré zimní se pomalu vytrácí. S větším množstvím plodu je ale také zapotřebí dostatečné množství ... více ZDE.


E-věstníky Pracovní společnosti nástavkových včelařů

E-věstníky Pracovní společnosti nástavkových včelařů    Pro členy našeho spolku a zájemce z řad nástavkových včelařů si lze přečíst v pravidelných E-věstnících zajímavé informace z Pracovní společnosti nástavkových včelařů (PSNV). E-věstníky jsou určeny primárně pro členy PSNV. Vzhledem k velmi zajímavým informacím v nich, mohou být ale jistě přínosem i pro ostatní včelaře. Více ZDE po přihlášení člena spolku.


Chov matek - přelarvování

Chov matek - přelarvování     Jedním z efektivních způsobů chovu včelích matek je přelarvování. Pod tímto pojmem rozumíme přenášení vybraných larev z původních dělničích buněk do buněk předurčených včelařem, nejčastěji uměle vyrobených (voskových či plastových misek). Plemenivo si vybíráme ze včelstev, která ... více ZDE.


Med přímo od včelaře...

Med přímo od včelaře...      Kde v dnešní „době jedové“ koupit kvalitní med, za který jeho producent může ručit? Nejsnazší to bude přímo od včel, s malou oklikou, tedy od včelaře. 
      
V čem je to výhodnější? Konkrétní včelař si své klienty chce udržet, a proto si nemůže dovolit nabízet nekvalitní med. Dobrá pověst se dlouho buduje, ale rychle ztrácí.  Většina chovatelů je dokonce ochotná ukázat svá včelstva a včelařský provoz a zákazník si tak kromě zdravé pochoutky odnese i zajímavý zážitek.

      
Nákup místního medu je zároveň podporou včelařů a s nimi i okolní krajiny. Včely jsou zárukou dobrého opylení okolních ovocných stromů a plodin. I když jsou částečně zastupitelné dalšími opylovateli, významně přispívají k zachování biodiverzity.

      
Zejména jarní květové medy obsahují pylová zrna z květů, které včely navštěvují. Jejich konzumace v medu zvyšuje odolnost proti pylovým alergiím, zejména v medu místním, pocházejícím z lokality, kde žijeme. Proto je lepší zásobit se medem z okolního prostředí místo sladké směsi ze zemí EU a mimo EU, u níž vyskytující se pylová zrna mohou být pro náš organismus velkou neznámou.

Ing. Petr TEXL, PSNV
Foto Štěpán Gottwald


Vedení včelařských záznamů

Vedení včelařských záznamů     Dobře vedené úlové záznamy jsou nejlepším pomocníkem každého zodpovědného včelaře. Často již u třetího úlu sami nevíme, co vlastně bylo u předchozích. Díky zápisům tak můžeme zpětně hodnotit, jak se které včelstvo během roku vyvíjelo v závislosti na počasí. Porovnávat jednotlivá včelstva mezi sebou... více ZDE.


Info ke kroužku 22. dubna 2016

Info ke kroužku 22. dubna 2016     


     Kroužek včelaříků se tento pátek 22. dubna 2016 pro nemoc bohužel ruší. Další kroužek za týden v pátek 29. dubna 2016 už by měl normálně proběhnout. Sledujte webové stránky, pokusím se vyvěsit alespoň testík k pracovním listům "Život včelí matky".


Krásné etikety na sklenice s medem, pečetní pásky, cedule na plot...

Krásné etikety na sklenice s medem     Pro ty co hledají perfektně vypadající etikety na své sklenice s medem, pečetní pásky či cedule na plot je tu k dispozici odkaz na internetový obchod s tímto sortimentem.

                                    http://www.etiketynamed.cz


Včelařství Hátle

Včelařství Hátle

     Včelařství Hátle poskytlo zdarma našemu kroužku malých včelaříků 170 ks mezistěn pro vystrojení prvních kroužkových úlů. Moc děkujeme.


Informace z kroužku 15. dubna 2016

Informace z kroužku 15. dubna 2016     Dnešní kroužek jsme si opět pro velký zájem pustili kousek z filmu "More Than Honey" ("Víc než med"). Tentokrát jsme ale použili jeho sestříhanou verzi, ve které byly hlavně detailní záběry z nitra úlu. Protože už toho víme o včelách docela hodně a hodně toho poznáme, otázky ... více ZDE.


Nástavkové včelaření v otázkách a odpovědích

Nástavkové včelaření v otázkách a odpovědích     NÁSTAVKOVÉ VČELAŘENÍ V OTÁZKÁCH A ODPOVĚDÍCH
     Jindřich Boháč
     Vše, co se týká provozního prostředku - úlu
 

     1. Proč nástavkový úl?
                My dnes víme, že v kterémkoli dostatečně prostorném úlu, ať je to zadovák, ležan či nástavkový úl, můžeme získat stejné výtěžky medu. Rozdíl je však v pracnosti na 1 kg medu, tedy v nákladovosti. Nástavkový včelař může chovat mnohem více včelstev jednoduchým způsobem a méně nákladným kočováním. Nástavkový úl je také jednodušší, výrobně lacinější, vhodný též k samovýrobě. Více si můžete přečíst ZDE.

 


11. VČELAŘSKÉ JARO

11. VČELAŘSKÉ JARO     V tomto a  dalších článcích už budeme pomalu detailněji nahlížet do včelařské kuchyně a tím pádem se nevyhneme více odbornějšímu pohledu, konkrétním výrazům včelařské terminologie spojeným s problematikou ošetřování včelstev v průběhu celého roku. Další 11. díl seriálu ZDE.


Syndrom zhroucení včelstev je velkou záhadou...

Syndrom zhroucení včelstev je velkou záhadou...     Jedním z celosvětových problémů a současně velkou záhadou úhynu včelstev je syndrom CCD. Vědci z mnoha zemí se snaží tuto záhadu rozluštit a polští vědci zaměřili svou pozornost na pesticidy. Více si o této problematice můžete přečíst ZDE.


Nové úkoly...

Nové úkoly...  Včelaříci, nové úkoly máte vyvěšeny na stránkách. Kdo chce zkusit testík, musí ve "Včelích úkolech" sjet trochu níže :o))). K otevření úkolů je nutná jednoduchá registrace na stránkách. Detailní návod dostali rodiče včelaříků do svých mailových schránek.


Informace z kroužku 8. dubna 2016

Informace z kroužku 8. dubna 2016     Dnešní kroužek jsme si jen v krátkosti dopovídali o životě včely a začali povídání o trubci. Rozdali jsme si další listy ... více ZDE.


III. ročník Monitoringu úspěšnosti zimování včelstev 2015/16

   Vážená včelařko, vážený včelaři,

     dne 22. března jsme zahájili v pořadí již třetí ročník Monitoringu úspěšnosti zimování včelstev 2015/16, dovolujeme opět oslovit všechny včelaře a požádat Vás o vyplnění letošního dotazníku.

DOTAZNÍK JE DOSTUPNÝ NA ADRESE WWW.COLOSS.CZ A JE PŘÍSTUPNÝ DO 31. KVĚTNA 2016...   více ZDE.


Informace k Fotogaleriím a jiné...

Informace k Fotogaleriím a jiné...

Vážení návštěvníci,
     v nové sekci "Fotogalerie spolku" jsou opět volně přístupné fotografie ze spolkové činnost. Současně také vznikla nová sekce "Pro členy spolku", u které dojde v dohledné době k jejímu uzamčení a přístupná bude po zaregistrování pouze členům našeho spolku. V sekci budou důležité informace, tiskopisy, návody, zápisy atd., důležité pro vnitřní chod spolku. Z tohoto důvodu došlo současně k přesunu některých sekcí právě do této, určené jen pro členy spolku a k větší přehlednosti celého levého menu stránek. O tom už ale bylo částečně psáno v článku "Automatické odebírání novinek".


     V sekci "Fotogalerie kroužku" došlo k technickým a bezpečnostním opatřením. Zejména v oblasti zveřejňování fotografií dětí na webu, kde je k nim neomezený přístup v podstatě komukoli po celém světě. V tomto kontextu jsme svým způsobem povinni zohlednit i jisté právní náležitosti při ochraně osobních údajů, ochranně osobnosti, soukromí atd., dle současných platných právních norem. Rodiče členů kroužku obdrželi na mailové adresy uvedené na přihláškách dětí informace, jak v přístupu k fotogaleriím kroužku postupovat. Děkujeme za pochopení a doufáme, že jsme Vám prohlížení našich stránek příliš nezkomplikovali.


Nový seriál článků o včelách pro včelaříky...

     Nový seriál článků plný včelích informací pro včelaříky startuje právě dnes. Samozřejmě si v něm ale najdou informace i včelaři začínající. Vstoupit do něho můžete ZDE anebo v menu Včelaříci Dohalice - "Seriál o včelách pro včelaříky".


Pozvánka na kurzy pro začínající včelaře okresu Hradec Králové

Pozvánka na kurzy pro začínající včelaře okresu Hradec Králové     Pozvánka na kurzy pro začínající včelaře okresu Hradec Králové s termíny a programem... více ZDE.

 

 

 


Včelařství nikomu neškodí...

     Včelařství nikomu neškodí, naopak poskytuje milou zábavu, a je-li rozumně provozováno, přináší za určitých podmínek značný užitek. Včelařství z pohledu národohospodářského zasluhuje náležitou pozornost. V ekonomickém hodnocení má chov včel oproti chovům ostatních hospodářských zvířat některé odlišnosti. Hlavní význam včel je v působení ekologickém, jež spočívá v opylení kvetoucích cizosprašných rostlin. Bez včel by z naší planety zmizely rostliny, které se bez opylení včelami neobejdou. Zánikem těchto rostlin by byl odsouzen k vymření soliterní hmyz, četní ptáci a další ...   více zde